Severity: 8192
Message: Non-static method Magpie::usage() should not be called statically, assuming $this from incompatible context
Filename: plugins/pi.magpie.php
Line Number: 28
Där hjärnan tar slut tar bilen vid verkar det som bland vissa personer som använder sitt fordon för att uppfostra andra trafikanter. Jag ringde en kvinna på Lidingö som med flit försökte köra på mig men samtalet gick sådär. Lyssna nedan.
Då jag tillsammans med en klient var ute och cyklade lade sig en bil bakom och tutade. Tjejen jag cyklade med hade hyrt mig för att jag skulle lära henne att bli tryggare på cykeln och på vägen.
Det var en liten väg med knappt någon trafik. Bilen körde sedan om, men just som den passerade mig prejade bilisten mig av vägen. Med berått mod använde hon sin stora tunga bil för att ge mig en läxa. Hon missade mig med endast någon centimeter då jag snabbt vejade snabbt av vägbanan.
En kort skymt av kvinnan bakom ratten fick jag. Hon verkade vara en mamma för det satt även ett barn i bilen.
Jag skrek rakt ut och försökte trampa ikapp bilen men hon tryckte hårt på gasen och drog iväg. Dock hann jag se hennes bilnummer.
Min klient var förskräckt efter händelsen.
– Hade hon siktat på mig så hade jag blivit påkörd, sa hon då vi stannade och lugnade ned oss efter det som hänt.
Senare på dagen såg jag en polisbil parkerad utanför ett matställe. Jag försökte göra en anmälan men polisen var inte intresserad av att ta emot den utan hänvisade till sin hemsida. Där kan man bara anmäla stölder och några få andra brott.
Så jag kollade vem som ägde bilen och ringde själv upp kvinnan för att få ett samtal.
Tyvärr lade hon på luren innan jag hann klart. Jag ville också ställa frågorna som:
Vilken förebild tycker du att du är för ditt barn som satt med i bilen?
Skulle du vilja att någon gjorde som du mot ditt barns pappa eller mamma?
Tur för dig att du siktade mot mig som är en van cyklist. Hade du gjort det mot den andra cyklisten så kanske du var vållande till annans död. Hur skulle det kännas?
Som du hör på samtalet nedan tycker hon inte att hon gjort fel utan påpekar bara att det var vi som var i vägen. De som känner mig hör också att jag är ovanligt vänlig och snäll för att vara jag i en sådan här situation, men jag ville föregå med gott exempel, och jag hade som mål att försöka få fram ett erkännande och kunna använda inspelningen i rätten som bevis.
Martin - 2014-05-12
Sthlm
Svara på denna kommentar Citera och svara
Kommer att polisanmäla henne. Tyvärr funkade det inte via webben.
Peter Hampus - 2014-05-12
Svara på denna kommentar Citera och svara
Anna klarar sig hyfsat bra i samtalet. Håller med om att hon inte ska utsätta er för fara och hon körde säkert som en idiot, men måste ändå säga att det är lite hål i huvudet att cykla två i bredd, särskilt på den vägen.. Ger henne fortfarande inte rätt att köra som hon gjorde såklart..
Jag reagerade på en annan sak. Helt klart onödigt att gå ut med hennes regnummer - vad är ditt syfte med det? Varsågod att polisanmäl men varför riskera att starta en hetsjakt mot Anna?
Henrik - 2014-05-12
lidingö
Svara på denna kommentar Citera och svara
Detta kommentar har jag hört tusen gånger, samma jargong som använd av enkla människor med låg IK.Har ni varit i cykel länder som Holland, Frankrike, Italien, Spanien,Belgien vad händer där Henrik, vad tror du? Jag tror inte att du förstår och vet ett skit om trafikregler.Cykel är ett fordom precis som bil är, och man har rätt att cykla på landsväg.När Touren är i gång tex cyklar man på cykelbanor?.Har du cyklat någon gång i dessa länder? Jag är själv en tävlande cyklist sedan jag var 13 år och behärska tekniken på cykeln men kanske inte du.Vad menar du att hon klarade sig bra i samtalet.Detta är manipulation, jag är inte imponerad av hennes samtal som saknade mekänsla för andra trafikanter och tyckte hon ska ägna hela vägbana när hon sätter sig bakom ratten, och hon som hade själv barn i bilen, vad är hon för förebild för sina egna barn? Själv har jag jobba på lågstadiet som pedagog och vet hur de nya generation av föräldrar uppfostrar sina barn, jag får gåshud när jag ser detta, och du är säkert en sådan produkt.Hoppas att du råkar illa i trafiken, sedan får vi ser hur du uttrycker dig och reagerar, du blir kanske en annan person som för första gången förstår verkligheten
Mix 47 - 2014-05-12
Svara på denna kommentar Citera och svara
Tror jag avstår att kommentera detta..
Henrik - 2014-05-12
lidingö
Svara på denna kommentar Citera och svara
Henrik, Anna har siktat på att köra över en cyklist eller avsiktligt i någon missriktad iver utfört handlingen. Givetvis skall polisanmälan göras, kan dock misstänkas vara lika värdeskapande som en fis med blött innehåll. Ett offentliggörande av missdådet kan nog misstänkas ha bra mycket bättre effekt än polisanmälan, skaran som njuter av offentlighet i att försökt köra över en cyklist är (väl?) inte så stor. Kan vara uppfostrande för bilister att de inte är anonyma i sitt skal och kan utföra illdåd.
Peder - 2014-05-12
Stockholm
Svara på denna kommentar Citera och svara
Tror inte att hon avsiktligt försökt köra på dem, men jag tror däremot att hon kört nära dem för att “lära dem en läxa”. Korkat och idiotiskt så klart. Personligen skulle jag inte agerat som hon gjorde utan kört om på ett säkert sätt för alla.
Dock, helt frikopplat från Annas agerande, vill jag säga att det inte är helt smart att ligga två i bredd på den här sträckan, då vägen är rätt smal. Märker man att en bil kommer bakom får man väl lägga sig på linje ett tag. Annars känns det som att även cyklisterna vill “markera” och visa sitt rätt..
Henrik - 2014-05-12
lidingö
Svara på denna kommentar Citera och svara
Hur kan man oavsiktligt “lära någon en läxa”?
Magnus - 2014-05-13
Stockholm
Svara på denna kommentar Citera och svara
Oavsett om hon försökte preja någon av vägen eller inte så körde hon på tok för nära och har man vett i kroppen och några aktiva hjärnceller vet man att det är farligt. Tycker man att någon gör fel kan man uttrycka sig i ord. Trodde det var steg ett i uppfostran, att prata istället för att slåss eller liknande. Att dessutom använda sig av vapen (bilen i detta fall) är ännu mer pinsamt och skämmigt av henne. Det är lite som att någon i högstadiet går på någon på dagis.
Alltför många bilister tycker att cyklister ska befinna sig på helt annan plats än där just bilen är ute och kör. Det spelar ingen roll om det är en eller två eller fem i bredd, omkörningarna görs väldigt ofta för nära bara för att på nåt fult sätt visa vem som bestämmer på vägen. Cyklisten gjorde inget fel i att ta upp plats på vägbanan då detta är lagligt. Hade det varit en bil framför henne hade hon ju snällt fått vänta, för den gissar jag att hon inte hade försökt köra om lika fult. Hon säger dessutom att det absolut inte går att köra om på den vägen på grund av kurvor och dålig sikt (smart tänkt) men ändå gör hon ett försök istället för att vänta till en raksträcka. Man har aldrig så bråttom att det är ok att utsätta andra (eller sig själv och barnet i bilen) för fara!
Maria - 2014-05-13
Stockholm
Svara på denna kommentar Citera och svara
Personligen tror jag att polisanmälan har bättre effekt. Även om hon inte åker dit kommer hon tycka det är rätt olustigt. Det är ett mer rakryggat sätt att lösa det än att smutskasta henne eller ngn annan offentligt. Se t.ex. vilka riktlinjer tidningar har innan de publicerar namn.
Henrik - 2014-05-13
lidingö
Svara på denna kommentar Citera och svara
Du har en poäng Henrik. Funderade också på det där med registreringsnumret. Velade fram och tillbaka. Gör en ny version utan numret och lägger ut.
Peter - 2014-05-13
Lidingö
Svara på denna kommentar Citera och svara
Henrik, att cykla i bredd är egentligen säkrare för alla än att ligga i linje om man är många som cyklar. Tänk om Peter suttit i en traktor i stället. Hade du talat om “hål i huvudet” om han körde på allmän väg och drog ner farten på vägen?
Robert - 2014-05-14
Segeltorp
Svara på denna kommentar Citera och svara
Tragiskt är bara förnamnet. Tur att det ändå gick så bra som det gjorde.
Sen kan jag meddela att de poliser som inte tog din anmälan begår tjänstefel. De får inte neka att ta upp anmälan och ska inte hänvisa till någon hemsida.
Anna
anna johansson - 2014-05-12
Svara på denna kommentar Citera och svara
Bra aggerat hela vägen Hampus!
/Niklas
Niklas Instedt - 2014-05-12
Farsta
Svara på denna kommentar Citera och svara
Till att börja med är jag cyklist sedan många år tillbaka. Jag är också rejält trött på bilister som beter som skit i trafiken.
Men i detta fallet så gör du och din medcyklist ett fel, man får faktiskt inte cykla i bredd hur mycket vi än vill. Dessutom är det totalt onödigt. Ligg efter varandra istället, ni sparar energi och bilisterna kommer lättare förbi.
Ligger man en stor klunga så tycker jag att det är smartare att ligga i tvåpar då det inte blir ett lika långt omkörningsförfarande för bilisterna.
Så tänk efter lite själv.
Självklart berättigar inte ert parkörande hennes beteende, men ni har också gjort fel.
Mange - 2014-05-13
Svara på denna kommentar Citera och svara
Undrar en sak bara, inget anklagande.
Du skriver att man inte får cykla två stycken i bredd men sen skriver du att om man är många bör man cykla två i bredd?? Hur menar du nu? Om det är olagligt är det väl inte lagligt helt plötsligt bara för man är en klunga? Eller missuppfattar jag nu?
Maria - 2014-05-13
Stockholm
Svara på denna kommentar Citera och svara
Jag skrev inte “att man bör cykla i bredd”, jag skrev att det är smartare. Bara för att lagen säger att det är si och så behöver man inte hålla med.
Förövrigt så säger lagen att man får cykla i bredd om det inte innebär olägenheter för övrig trafik, på Elfviksvägen tycker jag helt klart att det innebär en olägenhet.
Mange - 2014-05-13
Svara på denna kommentar Citera och svara
Smartare eller bör var inte riktigt huvudpunkten i min fråga men men. Jag undrade mer över motsägelsen.
Det blir ju dessutom lite skumt att du säger att man ska bryta lagen.
Olägenheter är väl en tolkningsfråga?! Vad som är olägenhet för dig kanske inte är det för mig osv. I detta fall hade Peter och kompisen lagt sig bakom varandra när föraren tutade och det för mig är att minska problemet för föraren. Men att inte kunna köra snabbare än hastighetsgränsen (gissar även på att hon körde över hastighetsbegränsningen efter omkörningen också) är inte en olägenhet.
Maria - 2014-05-13
Stockholm
Svara på denna kommentar Citera och svara
Jag skrev inte att man ska bryta lagen, bara att jag inte tyckte att lagen var korrekt.. Det är inte samma sak!
Jag tycker t.ex. man ska få köra mot rött om man ska åt höger (som i USA) men jag gör det inte bara för att jag tycker det är en bra idé, utan jag följer snällt lagen.
Elfviksvägen är inte en bra väg att ligga och dubbelköra på. Den är smal och slingrig och i tättbebyggt område. Medans en bredare väg ute på landsbydgen kan vara fullt tillräcklig för att ligga en större klunga i tvåpar och det finns ändå gott om plats för andra trafikanter att ta sig förbi..
Mange - 2014-05-13
Svara på denna kommentar Citera och svara
Vad är det för skillnad på att dubbelköra med cykel och att köra traktor på vägen?
Robin - 2014-05-14
Svara på denna kommentar Citera och svara
Varför cyklar ni i bredd, helt obegripligt. Stå på dig Anna!
NN - 2014-05-13
Svara på denna kommentar Citera och svara
Stå på dig? Som i “fortsätt att preja oskyddade cyklister”? Helt obegripligt.
Efter Annas tutande lade vi oss på ett led och det var då Anna siktade in sig på mig som cyklade först.
Peter - 2014-05-13
Lidingö
Svara på denna kommentar Citera och svara
Herregud vilken jobbig människa. Hon verkande inte ens tycka att det var något att snacka om att preja en cyklist. Sånt här som fått mig att undvika gruppkörning efter otaliga tajta omkörningar, tutande, inbromsningar och olika “markeringar”. Det är är så sjukt sorgligt att denna fina cykelsport inte går att utöva säkert i Stockholm.
Lars - 2014-05-13
stockholm
Svara på denna kommentar Citera och svara
Mystisk inställning det där att man inte ska “behöva tåla” att sänka hastigheten någon minut om dagen för att ta hänsyn till andra. En del blir så kränkta i sin värld av JAG om de behöver anpassa sig till andra människor att de är beredda att bli både polis, domare och bödel.
Johan Johansson - 2014-05-13
Bromma
Svara på denna kommentar Citera och svara
Obegripligt varför vuxna människor inte kan samspela för att skapa den säkrast möjliga förutsättningen i trafiken.
1. Aldrig ok att agera som ett vapen i trafiken med sitt fordon.
2. Varför avsiktligt ligga i bredd och skapa större risk för olyckor.
3. Finns det en cykelväg så är det lag på använda den. Det MINSKAR risken för olyckor. Cyklister vill väl troligen bli påkörda lika lite som en Bilist vill ha en cyklist i sidan.
Fordons plats på väg
6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.
12 § På väg skall vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
Finns även en dom i ett sådant här mål då Andreas Grass gick ut i media efter att han blev påkörd på väg, det slutade med att han själv fick böta eftersom han inte använda cykelbanan.
Två fel gör inte ett rätt, men om alla försöker lägga manken till och underlätta i trafiken så får vi färre olyckor
Ann - 2014-05-13
Sweden
Svara på denna kommentar Citera och svara
Ann: Jag cyklar hellre på vägen än på cykelbana när jag tränar av den enkla anledningen att jag är en större fara för andra trafikanter på cykelbanan.
Att dundra fram i 40-50 km/h på en smal cykelbana - som oftast också är en gångbana - innebär en stor risk för både mig och andra trafikanter. Barn, flanörer, hundar mm kan lätt hamna i vägen.
“Men varför behöver du cykla så fort då?” undrar folk.
Ja ska det bli någon träningseffekt behöver jag cykla fortare än vad som är lämpligt på en cykel/gångbana.
Det som är intressant i sammanhanget är att vi “tävlingscyklister” då håller i stort sett samma fart som bilarna på 30-50-vägar. Att bilisterna då blir så förbannade för att vi ligger i vägen är ett mysterium.
På Elfviksvägen tror jag att man blir försenad med cirka 30 sekunder om man måste ligga bakom oss hela vägen, i stället för att kunna hålla exakt 50 km/h konstant.
Är 30 sekunder värt en människas liv?
Peter Hampus - 2014-05-13
Svara på denna kommentar Citera och svara
Nu blir jag nyfiken. Kanske borde låta bli. men det du skriver låter i mina öron så fel att jag ändå ställer frågan.
Lagen är ibland otydlig, men i detta fal kan jag inte se att den är sååå pass otydlig.
1. Det står klart och tydligt i lagen att om cykelbana finns så skall denna användas av cyklister. Om… OM inte särskilda skäl finns för att använda vägen. I nämnda lagfall som jag tog upp så framkom att det kan vara tex att man behöver korsa vägen för att komma til en annan cykelbana eller liknande. Det handlar in om hur man vill framföra sin cykel. utan om färdvägens lämplighet. = cyklar man så skall man använda cykelbanan.
2. lagen säger vidare att på färdväg, här även cykelbana så får man inte framföra sitt fordon på sätt som kan vålla skada för annan. och man måste anpassa sig efter rådande omständigheter. Tex så måste cyklister ta hänsyn till andra trafikanter på cykelvägen, så som gångtrafikanter. Därför får man inte framföra sin cykel i sådan olämplig hastighet på en cykelväg som även är gångbana. = Inte lämpligt och inte heller lagligt att göra så.
Då måste man alltså om man avser att cykla i sådan hastighet hitta ett annat mer lämpligt och lagligt ställe att cykla på.
Man kan här inte gå och fatta sina egna beslut och skapa sina egna lagar. Våra trafiklagar gäller alla, såväl gångtrafikanter, cyklister, mopedister, motorcyklister, bilförare och tyngre trafik. Bara för att man sitter på ett fordon utan motor så kan man inte välja att skapa egna lagar. Så fungerar det inte.
Vägar har hastighetsbegränsningar och lagar för att skapa trygghet i trafiken. En person som tävlar med sin motorcykel kan inte hävda att han skall ha rätten att köra i 140 bara för att få ut max av sin träning. En Förare till en bil kan inte heller han bryta hastighetsgränserna och komma undan med det genom att hävda att han tränar. Men varför skall det då vara ok att framföra sin cykel på ett olagligt /olämpligt sätt?
Ann - 2014-05-13
Sweden
Svara på denna kommentar Citera och svara
Du gör det många bilister gör: lägger över skulden på cyklisten när man själv gjort fel.
Mitt samtal handlade om ifall hon tyckte det var rätt att agera polis, domstol och avrättare bara för att hon satt i en bil och tyckte att jag gjorde fel.
Jag är ingen jurist och hävdar inte att jag kan tolka lagtexter. Jag berättar vad polisen sa till oss när vi frågade hur vi skulle bete oss på just Elfviksvägen.
En domstol får väl ta ställning till vem av oss som gjorde rätt antar jag.
Men, bilen är ju tydligen normen i samhället. Det är en mänsklig rättighet att få köra bil, och göra det ostört och utan hänsyn till andra.
Peter Hampus - 2014-05-13
Svara på denna kommentar Citera och svara
Som du ser i min text ovan så hävdar jag att ALLA i trafiken är skyldiga att följa lagen, såväl bilburna som cykelburna. Det handlar inte om att som bilförare lägga över skulden på någon. Utan om att om vi alla hjälps åt och försöker dra vårt strå till stacken så får vi en säkrare trafik på vägarna. Jag vill ha en cyklist lika lite i sidan som en cyklist troligen vill bli påkörd.
Ann - 2014-05-13
Sweden
Svara på denna kommentar Citera och svara
Vet inte om det var menat som ett svar till min fråga eller om det var till Peter. Passade liksom in på båda våra kommentarer.
Jag undrade det jag skrev pga att du enbart skrev lagtext om cyklar, inte bilar. Du trycker på hur fel cyklisten gjort, inte bilen.
Maria - 2014-05-13
Stockholm
Svara på denna kommentar Citera och svara
Ann, jag undrar om detta citat från din text bara gäller cyklister:
“...får man inte framföra sitt fordon på sätt som kan vålla skada för annan” eller gäller det även bilar möjligtvis (dvs att det står detsamma i den lagtexten som gäller bilister)? För det skulle jag tro att det gör och det var inte så den här tjejen uppförde sig.
“Man kan här inte gå och fatta sina egna beslut och skapa sina egna lagar.” Detta är väl precis det bilföraren gjorde….
Vad gäller hastighetsbegränsningen kan jag inte uttala mig om just den vägen, men som Peter skriver kan inte 30 sek vara värt skada på någon person. Skadan kunde ju även blivit på henne eller hennes barn då hon kunde tappat kontroll på bilen och kört i diket eller åkt dit för dråp om det gått riktigt illa för cyklisten (då är hon inte till mkt hjälp för sitt barn i framtiden och det kommer skada både henne och barnet). Vad ger man för ursäkt då?? Lilla vän, mamma hade bara lite bråttom hem…
Jag är billist och jag kan erkänna att vi är lite för duktiga på att stressa i trafiken och trycka på gasen fast det bara handlar om att komma fram någon enstaka minut senare. Sen kommer jag aldrig höja cyklister till skyarna heller då det är en hel del som görs dumt där också men just i detta fall kan jag inte för mitt liv förstå hur tjejen tänkte.
Maria - 2014-05-13
Stockholm
Svara på denna kommentar Citera och svara
Svaret var inte till dig. Men jag svarar här istället. I min första mening i mitt första svar tycker jag att jag svarat rätt tydligt.
“Aldrig ok att agera som ett vapen med sitt fordon”.
Och i mina samtliga svar har jag genomgående försökt trycka på att reglerna gäller ALLA trafikanter.
Sedan finns bilföraren i fråga inte här och kan försvara sig själv.
Hur illa det än låter, så har vi faktiskt bara halva historien här. Det finns i skrivandets stund inget strykt brott. Jag kan därför bara svara rent teoretiskt att det är vansinnigt att agera medvetet så att någon annan riskerar att skadas i trafiken och det gäller SAMTLIGA trafikanter.
Ann - 2014-05-13
Sweden
Svara på denna kommentar Citera och svara
Man får inte köra med en hastighet över 110 km/h på E4. Undrar om hon prejar andra bilister av vägen då
Frantz - 2014-05-13
Svara på denna kommentar Citera och svara
Patience is virtue… just wait until it is a safe to pass cyclists with a decent safe distance. If anyone makes a mistake the key is to learn from it for the next time.
Kelly - 2014-05-13
bromma
Svara på denna kommentar Citera och svara
Det finns farligt många bilförare och till och med yrkesförare som vill läxa upp oss cyklister.
Jag har råkat ut för det många gånger själv.
Grundtemat är antingen som för dig att det inte är tillåtet att cykla i bredd, eller att det
finns en cykelbana som måste användas.
Lite besvärande för oss cyklister när det gäller vad lagen säger så är grundreglerna att
man skall använda cykelbana när det finns och att “Cyklande skall färdas efter varandra”.
Vi brukar ju hävda att vi inte kan använda cykelbanan för att den är för farlig och
att vi visst får färdas i bredd “När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.”
Det är ju som uppgjort för konflikter.
Bjarne - 2014-05-13
Svara på denna kommentar Citera och svara
Anna har klart och tydligt ett uppblåst ego. Lika klart och tydligt borde inte människor som hon ha körkort, vapenlicens eller annat, med vilken hjälp, hon kan ha ihjäl folk.
Trafikanters gyllene regel: Det finns ingen påkörningsrätt!
Kör någon galet eller tom. olagligt så är sakta in och stanna det enda man som medtrafikant får göra.
Bilar är för farliga att användas av nippertippor likt Anna.
Manne - 2014-05-13
Gbg
Svara på denna kommentar Citera och svara
Jag tycker det är ganska läskigt att det ens blir en diskussion om vem som har rätt eller fel. Om du ser någon som vandrat ut på vägen och du måste bromsa in….kör du då på människan för att visa poängen att de inte får vara mitt i vägen?! Nej men varför ska man då preja en cyklist…det är ju helt ofattbart?! Oavsett vad man tycker är rätt eller fel är det ju helt galet att vi är så insnöade i våra egna liv att vi tycker det kan vara ok att preja av någon från vägen?! Anna, störde den cyklisten din vardag så otroligt mycket att det var värt o riskera hans liv? Helt ofattbart! Man blir rädd! Jag hoppas jag aldrig träffar dig eller någon annan som dig. Vi har familjer som väntar på oss där hemma. Tänk att du tycker det är viktigare att lära oss en läxa och riskera att vi aldrig ser de igen.
lisa - 2014-05-13
Stockholm
Svara på denna kommentar Citera och svara
Precis så.
Det handlar överhuvudtaget inte om rätt eller fel. Man ‘tillrättavisar’ inte andra människor genom att utsätta dom för fara eller någon fysiskt form. Varken föräldrar, polisen eller random mupp har rätt till det. Punkt. Inga undantag. Ingen diskussion.
En lustig anekdot relaterat då detta. Jag cyklade i stan, det blev rött för trafikanter och grönt för korsande gående. Jag svänger vänster och cyklar (totalt olagligt, huga) bredvid övergångsstället, hoppar av cykeln 1,5 meter in på trottoaren på andra sidan. Strax efteråt får jag en ordentlig tackling av en grov snubbe. Jag vänder mig om och det gör han också och snäser “Man får inte cykla på trottoaren”
Tillrättavisare finns överallt. Men föredrar en en tackling på trottoaren än medels bil.
Petter - 2014-05-14
Stockholm
Svara på denna kommentar Citera och svara
Sjukt. Fan vad arg man blir på sådana. Den typen av beteende borde direkt leda till indraget körkort på livstid.
Och för er som tycker att man inte ska cykla i par - lägg ner nu.
Det är varken olagligt eller olämpligt. Att cykla är en social aktivitet och om nu bilister ska få sitta två i bredd så borde väl cyklister också få göra det. Alla vi har lika mycket rätt att använda allmänna vägar.
Dmitri F - 2014-05-14
Stockholm
Svara på denna kommentar Citera och svara
Jag håller med Lisa här ovan. Det spelar ingen roll om en person får för sig att ha picknik på E4:an eller cykla mot trafiken på Essingeleden. Det är aldrig försvarligt att använda fordonet som ett vapen om det inte handlar om självförsvar av dig eller andra (vilket det ska gå väldigt långt för att behöva göra).
Martin - 2014-05-14
Stockholm
Svara på denna kommentar Citera och svara
Trafikförordning (1998:1276),
3 kap 6§
“Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används…”
Ganska klart och tydligt säger jag..
Urban - 2014-05-15
Sverige
Svara på denna kommentar Citera och svara
Lika solklart som detta?
1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.
Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år. Lag (1994:1416).
Peter - 2014-05-15
Lidingö
Svara på denna kommentar Citera och svara
Självklart är det också solklart! Sunt förnuft, men detta är en bevisfråga. När det klart och tydligt står i Sveriges trafikförordning att man skall hålla till höger samt cykla efter varandra om man inte utgör en fara, vilket jag tycker att man gör om man håller avsevärd lägre hastighet än övrig trafik, hur kan du se dig själv helt utan skuld i det som inträffade. Jag är själv cyklist och cyklar regelbundet på varierad väg, det naturliga för mig känns att håll bort från övrig trafik.
6 Kap 1§
“Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.”
Urban Andrén - 2014-05-15
Sverige
Svara på denna kommentar Citera och svara
Vilken tur att du bara är cyklist. Och inte jurist.
“Om en en person har gjort fel har allmänheten rätt att avliva honom medelst bil.”
Står det så någonstans också bland alla paragrafer? Jag letar och letar men hittar det inte.
Du skriver:
“När det klart och tydligt står i Sveriges trafikförordning att man skall hålla till höger samt cykla efter varandra om man inte utgör en fara, vilket jag tycker att man gör om man håller avsevärd lägre hastighet än övrig trafik, hur kan du se dig själv helt utan skuld i det som inträffade.”
Ska jag tolka det som att man också får preja traktorer då? För allt som hindrar bilarna från att hålla exakt tillåten hastighet utgör väl en fara? Eller är det bara långsamma cyklister som utgör en fara enligt ditt resonemang?
Svårt det här med lagar. Tur som sagt att vi bara är cyklister du och jag och inte har som uppgift att tolka lagen.
Peter Hampus - 2014-05-15
Svara på denna kommentar Citera och svara
Alltså det är helt j-a sjukt! Att man ska behöva vara orolig för att inte se en cyklande vän igen på nästa träning!
Köpa kamera att sätta på styret är prio nu. Detta har gått på tok för långt och måste göras något åt.
Glad att du och din klient klarade er helskinnade.
Ska lyssna på samtalet nu.
Polisanmälan gjord väl?